آبشار دارنو در مازندران

آبشار دارنو در مازندران

clear_allجاذبه های طبیعی

chat

آبشار دارنو یکی از جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده زیبای شمال ایران است که در استان مازندران و در نزدیکی شهر نوشهر قرار دارد. همانطور که می‌دانید استان مازندران یکی از زیباترین استان‌های ایران است که جاذبه‌های طبیعی متنوع و فراوانی دارد. بسیاری از جاذبه‌های طبیعی استان مازندران و ایران زیبا ناشناخته مانده‌اند و یا کمتر شناخته شده هستند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به معرفی آبشار دارنو که از جاذبه‌های طبیعت‌گردی کمتر شناخته شده محسوب می‌شود بپردازیم. در ادامه‌ی این مطلب با علی‌بابا همراه باشید تا با آبشار دارنو و دیدنی‌های اطراف آبشار دارنو آشنا شوید.

آبشار دارنو یکی از زیباترین و خاص‌ترین آبشارهای شمال ایران است که در استان مازندران و در نزدیکی نوشهر قرار دارد. بازدید از آبشار شگفت‌انگیز دارنو می‌تواند تجربه‌ای فراموش نشدنی را برای گردشگران و مسافران، به ویژه دوستداران طبیعت‌گری به ارمغان ‌آورد.

آبشار دارنو که آثاری ارزشمند در میان آثار طبیعی ایران زمین محسوب می‌شود، یکی از مجموعه‌‌ آبشارهایی است که در جنگل‌های سرسبز و وسیع نوشهر به یکدیگر پیوسته‌اند.این مجموعه آبشارها متشکل از هفت آبشار هستند که به ترتیب به یکدیگر متصل شده‌اند. این ویژگی یکی از دلایل اصلی خاص بودن آبشار دارنو است.

آبشار دارنو در مازندران

آبشار زیبای دارنو در حدود 25 متر ارتفاع دارد و بلندترین آبشار در میان این 7 آبشار محسوب می‌شود. در میان مجموعه آبشارهای هفت‌گانه، آبشار دارنو دومین آبشار و آبشار اصلی است. علاوه بر زیبایی بی‌نظیر این آبشار شما می‌توانید در مسیر رسیدن به دارنو از تماشای پوشش گیاهی فوق‌العاده‌ زیبا، که بسیار ارزشمند هم هستند، لذت ببرید. پیاده روی در میان جنگل گسترده و تماشای طبیعت سرسبز و پوشش‌های گیاهی شگفت انگیز، در کنار لذت بردن از هوای دل‌انگیز و پاک شمال ایران خاطره‌ای بی‌نظیر را برای هر گردشگری رقم می‌زند.

بهترین زمان سفر به آبشار رویایی دارنو در فصل‌های بهار و تابستان است. البته اوایل فصل پاییز هم می‌توانید از آبشار دارنو بازدید کنید. درست است که در فصل پاییز کمی هوا سرد می‌شود اما بهتر است بدانید که آبشار دارنو در فصل پاییز نیز واقعا دیدنی است. همانطور که گفتیم برای رسیدن به دارنو باید از سمت جاده چالوس راهی شوید و در مسیر می‌توانید از مناظر شگفت‌انگیز جنگل‌های انبوه شمال ایران که همانند رنگین‌کمان شده‌اند لذت ببرید. در حقیقت که جنگل‌های شمال و طبیعت زیبای شمال در فصل پاییز به خاطر تغییر رنگ برگ‌ها بسیار دیدنی و حیرت‌انگیز می‌شوند. در کل می‌توان گفت که هر فصلی زیبایی و جذابیت منحصر به خود را دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

بهترین زمان سفر به آبشار دارنو

یکی از دیدنی‌های بی‌نظیر اطراف آبشار دارنو دریاچه فراخین است که در پنج کیلومتری روستای چلندر و بعد از روستای ویسر قرار دارد. این دریاچه در نزدیکی آبشار دارنو قرار دارد و هنگام بازید از دارنو می‌توانید سری هم به دریاچه فراخین بزنید و از زیبایی طبیعی و هوای عالی آن لذت ببرید.

دریاچه فراخین در دل جنگل قرار گرفته و همانند آبشار دارنو از جاذبه‌های طبیعی کمتر شناخته شده شمال ایران بشمار می‌رود؛ به همین دلیل دریاچه و محیط اطراف آن بکر است و هوایی کاملا تمیز دارد. این دریاچه در میان درخت‌های بلند هیرکانی که برگ‌های پهنی دارند و پوشش گیاهی خاص جنگل‌های بالایی نوشهر پنهان است و با ورود به جنگل قابل مشاهده نیست.

در واقع دریاچه فراخین وسعت زیادی ندارد و بیشتر شبیه به تالاب است. بکر بودن دریاچه فراخین، هوایی که متشکل از اکسیژن خالص است و آرامش حاکم بر محیط دریاچه موجب خاص شدن آن در میان باقی دریاچه‌ها شده است. جالب است بدانید که آب تالاب فراخین از چشمه فراخین به صورت طبیعی تامین می‌شود.

جاده فرعی دریاچه فراخین

برای رسیدن به دریاچه فراخین باید وارد جاده فرعی شوید، از کنار روستای ویسر عبور کنید و وارد جاده خاکی معدنی شوید. سپس مقداری از راه را باید به صورت پیاده طی کنید و بعد از عبور از رودخانه‌ای کم عمق به دریاچه فراخین می‌رسید. توجه داشته باشید که در مسیر دریاچه فراخین را رد نکنید! چون همانطور که گفتیم دریاچه در میان درختان پر شاخ و برگ پنهان است. دریاچه فراخین در محلی قرار دارد که ارتفاع آن نسبت به جاهای دیگر مسیر کم‌تر است که می‌تواند نشانه خوبی برای پیدا کردن آن باشد.

دریاچه فراخین

قایق سواری، دوچرخه سواری و عکاسی از تفریحاتی هستند که می‌توانید در کنار دریاچه فراخین از آن‌ها لذت ببرید. همچنین می‌توانید در هوای تمیز و سکوت کامل این منطقه لحظاتی را به دور از مشکلات زندگی و سر و صدای شهری در آرامش سپری کنید.

قایق سواری در دریاچه فراخین

  • دوستانی که علاقه‌مند به طبیعت‌گردی هستند و یا اینکه تجربه‌ی سفر به مناطق مشابه را دارند حتما می‌دانند که یکی از ضرروری‌ترین وسایل مورد نیاز، کفش راحت برای پیاده روی است چون مسیر زیادی را باید از میان جنگل به صورت پیاده طی کنید و در مسیر ممکن است مجبور به عبور از عرض رودخانه شوید. بهتر است که کفش‌تان ضد آب هم باشد، چون ممکن است از عرض رودخانه عبور کنید یا هنگام طی کردن مسیر بارندگی باشد و یا اینکه به خاطر بارندگی در ساعات قبل زمین جنگل خیس باشد و پاهایتان خیس شود؛ که طبیعتا برای هیچ یک از ما حس خوشایندی ندارد. اما در کل بهتر است که در فصول بارندگی به این منطقه سفر نکنید و همچنین در فصول دیگر پیش از سفر وضعیت آب و هوا را بررسی کنید و اگر هواشناسی پیش‌بینی بارندگی کرده است از سفر منصرف شوید.
  • برای احتیاط بهتر است لباس ضد آب و چتر همراه داشته باشید؛ چون همانطور که می‌دانید همیشه پیش‌بینی هواشناسی درست از آب درنمی‌آید!
  • آب معدنی و خوراکی را فراموش نکنید؛ البته می‌توانید وسایل خوراکی مورد نیاز را از روستاهای نزدیک خریداری کنید؛ ولی بهتر است بدانید که وقتی وارد جنگل شوید دیگر هیچ امکاناتی وجود ندارد.
  • کلاه و عینک آفتابی و ضد آفتاب در هوای آفتابی و گرم کمک می‌کنند تا آفتاب سوخته نشوید و در مقابل نور آفتاب از چشم‌ها و پوستتان محافظت می‌کنند.
  • توجه داشته باشید که اگر در فصل خنک سفر می‌کنید طوری لباس بپوشید که اگر گرمتان شد بتوانید لباس‌تان را کم‌تر کنید؛ چون مسیر را باید پیاده طی کنید و هنگام پیاده روی ممکن است کمی عرق کنید و گرمتان شود. در کل طوری لباس بپوشید که اگر احساس گرما یا سرما کردید بتوانید بدون دردسر لباستان را کم و زیاد کنید.
  • اگر می‌خواهید مدت زمانی را در این منطقه سپری کنید چادر مسافرتی، پتو مسافرتی، کیسه خواب، لوازم بهداشتی شخصی، لباس اضافه، آب نوشیدنی و وسایل مورد نیاز برای غذا درست کردن را باید همراه داشته باشید؛ چون در این محل امکاناتی برای اقامت وجود ندارد. روستاهای ویسر، دلسم، کهنه‌ده و کلیک نزدیک‌ترین روستاها برای خرید مواد غذایی هستند.

وسایل لازم برای سفر به آبشار دارنو

چگونه به آبشار دارنو برویم؟ : در ابتدا لازم به ذکر است که برای رسیدن به آبشار دارنو بهتر است که حتما از یک راهنمای محلی و یا یک راهنمای طبیعت‌گردی که در مقاصد تورهای طبیعت‌گردی شمال ایران فعالیت می‌کند کمک بگیرید. بهتر است که به تنهایی به این منطقه سفر نکنید چون احتمال اینکه مسیر را گم کنید زیاد است. مسیر رسیدن به آبشار دارنو به صورت پیاده است به همین دلیل باید لباس‌های مناسب و کفش راحت مخصوص پیاده روی بپوشید.

برای بازدید از آبشار دارنو با وسیله نقلیه شخصی ابتدا باید راهی جاده چالوس شوید و از چالوس به سمت کمربندی نوشهر بروید. وقتی وارد کمربندی نوشهر شدید مسیر را تا جاده معدن سنگ نوشهر ادامه دهید و سپس مسیر دریاچه فراخین را ادامه دهید تا به یک دوراهی برسید. وقتی به دوراهی رسیدید باید وارد مسیر سمت راست شوید. آبشار دارنو در نزدیکی دریاچه فراخین قرار دارد. بقیه راه را باید به صورت پیاده طی کنید. مسیر رسیدن به آبشار دارنو از جنگل و کنار رودخانه است. بعد از کمی پیاده روی در میانه راه آبشار کوچکی می‌بینید که نشان می‌دهد مسیر را درست رفته‌اید. مدت زمان رسیدن به آبشار دارنو از این آبشار کوچک حدود نیم ساعت است.

location_onاستان مازندران ، نوشهر

پارک ملی سرخه حصار در تهران

پارک ملی سرخه حصار در تهران

clear_allجاذبه های طبیعی

chat

سلسله قاجار در هر چیزی که سلیقه نداشته باشند در گردش و تفریح بسیار تصمیمات درجه یک و نابی می‌گرفته‌اند و از نظر اهمیت به خوشی و سرخوشی، جایگاه بالایی داشته‌اند.  سرخه حصار یکی از آن مکان‌هایی است که قاجاری‌ها به عنوان قرق و شکارگاه انتخاب کرده بودند. در واقع، سرخه حصار که امروز در میان پارک‌های ملی ایران قرار دارد و سازمان حفاظت از محیط زیست آن را کنترل و محافظت می‌کند در گذشته‌ها، شکارگاهی مهم در ایران بوده است.

این پارک ملی در شرق تهران قرار گرفته و ویژگی‌هایی دارد که از نظر طبیعی ارزشمند و خاص هستند. مثلا گونه‌های متنوعی از گیاهان در آن دیده می‌شوند و آب‌وهوایش در ساعات مختلف شبانه‌روز با هم متفاوت است.

location_onتهران ،انتهای بزرگراه رسالت،بزرگراه شهید یاسینی شرقی

دریاچه فراخین در مازندران

دریاچه فراخین در مازندران

clear_allجاذبه های طبیعی

chat

دریاچه فراخین دریاچه‌ای بکر و زیباست که در سال‌های اخیر خجالت را کنار گذاشته و برای خودش شهرتی دست‌وپا کرده است! این دریاچه از زیباترین دریاچه‌های ایران است که مقصد دلپذیری برای طبیعت‌گردان به شمار می‌رود. عکس‌هایش را که نگاه کنید متوجه می‌شوید که قرار است با سفر به این دریاچه با چه منظره‌ای مواجه شوید؛ هر چند که دیدن این منظره از نزدیک صفای خودش را دارد. کمی که پا را از نوشهر آن طرف‌تر بگذاریم، پشت جنگل‌های سبز و درخت‌های تنومند، دریاچه فراخین را می‌یابیم. بنابراین اگر مسافر مازندران هستید، در کنار تفرجگاه‌های نام‌آشنای این استان در شهرهای پرجنب‌وجوشش، فراخین را هم در نظر داشته باشید.فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به فراخین است. این دریاچه در فصول گرم، بیشترین میزان آب را در خود جای داده است. به همین علت گردشگران بیشتری در این فصول به دیدار دریاچه فراخین می‌روند. پاییز و زمستان که بارندگی‌ها زیاد می‌شود چندان برای سفر مناسب نیست؛ هرچند که منظره درختان رنگارنگ پاییزی شما را میخکوب طبیعت منحصر به فرد فراخین خواهد کرد! اگر سختی راه نامناسب و جنگل پر از گل و لای را به جان بخرید و تجهیزات مناسب پیاده‌روی و ماشین‌سواری در گل و لای را نیز داشته باشید، چرا که نه! پاییز و زمستان این دریاچه هم دیدن دارد

ماسال در گیلان

ماسال در گیلان

clear_allجاذبه های طبیعی

chat

به ماسال سفر کرده‌اید؟ گیلان را گشته‌اید؟ اگر هنوز نمی‌دانید ماسال کجاست و در کدام قسمت گیلان زیبا قرار دارد باید به شما بگوییم که در شناخت یکی از زیباترین نقاط خطه شمال کمی کوتاهی کرده‌اید. اما عیبی ندارد. با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که ماسال دیدنی در همسایگی کوه‌های تالش چقدر زیباست و چرا این‌قدر اصرار داریم که با این شهر کوچک و جذاب آشنا شوید.گفتیم که ماسال در کنار کوه‌های تالش قرار دارد. این نکته کلیدی را در ذهن داشته باشید تا برای‌تان مشخص شود که چرا به این شهر، ماسال گفته‌اند.

ماسال در لغت به معنی کوه‌وار یا مکانی است که در کنار کوه قرار دارد. پس می‌توان نتیجه گرفت که همسایگی با کوه‌های تالشی دلیل نام‌گذاری این شهر است. البته این را هم بدانید که در گذشته‌ها به ماسال، رودکنار هم می‌گفته‌اند.

شهر کوچکی را در نظر بگیرید که پر از سبزی و زیبایی است و رودخانه‌ای به نام خالکایی هم از کنار آن می‌گذرد. این شهر کوچک و زیبا پر است از آبشارهای مرتفع و جنگل‌هایی که گشت‌وگذار در آنها بیشتر شبیه واردشدن به پوستری جذاب و رنگی است.

پس اگر می‌خواهید بدانید که ماسال کجاست و چه دیدنی‌هایی دارید، فعلا این درونما را از آن در ذهن‌تان ثبت کنید تا به سراغ ریزه‌کاری‌ها و تعریف از دیدنی‌هایش برویم. رودخانه خالکایی که از آن صحبت شد، از کوه‌های تالش و دامنه‌های کوه شاه‌معلم سرچشمه می‌گیرد و بعد از گشت‌وگذارش از کنار ماسال روانه تالاب انزلی می‌شود.

آبشارهای ماسال هم فوق‌العاده دیدنی هستند. مثلا آبشار ویوز در کنار منطقه ییلاقی اولسبلنگاه قرار دارد و آبشاری مرتفع به حساب می‌آید. ماسال آبشارهای دیگری هم دارد که می‌توان از میان آنها به موارد زیر اشاره داشت:

  • آبشار خون با ارتفاع ۱۵ متر؛
  • آبشار تولی‌نسا با ارتفاع ۱۰ متر؛
  • آبشار رامینه با ارتفاع ۱۰ متر.

غار قوری قلعه در کرمانشاه

غار قوری قلعه در کرمانشاه

clear_allجاذبه های طبیعی

chat

ابحال اسم غار قوری قلعه را شنیده‌اید؟ چقدر با این غار و شگفتی‌های آن آشنا هستید؟ اگر به طبیعت و جاذبه‌های طبیعی علاقه دارید و غار قوری قلعه را نمی‌شناسید، در خسران بزرگی بوده‌اید. لازم است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معمولا وقتی اسم غار آبی را می‌شنویم یاد غار علیصدر همدان می‌افتیم. کمتر کسی اسم غار قوری قلعه یا غار قوری قلا را شنیده است، اما خوب است بدانید که غار قوری قلعه یکی از جذاب‌ترین غارهای ایران است. این غار بزرگترین غار آبی آسیا به حساب می‌آید و طولانی‌ترین غار ایران است. این غار 12 کیلومتر طول و 3140 متر عمق دارد.

جالب است بدانید که دمای غارقوری قلعه در همه فصل‌های سال ثابت است. این غار دمایی در بازه 7 تا 11 درجه سانتی‌گراد دارد. عمق حوضچه‌های کف غار هم در عمیق‌ترین حالت خودشان به 14 متر می‌رسد.

غار قوری قلعه، میلیون‌ها سال قدمت دارد. تولد این غار به 65 میلیون سال پیش و دوره دوم زمین‌شناسی، یعنی دوره مزوزوئیک، برمی‌گردد. سال 1355 گروهی از زمین‌شناسان انگلیسی این غار را کشف کردند و مطالعات زمین‌شناختی روی این غار شروع شد.

از زمان کشف غار تا بحال، چندین دوره کاوش در غار توسط غارنوردان صورت گرفته است که هربار این افراد تا عمق چندکیلومتری غار را پیش رفته‌اند. مهم‌ترین کاوش در غار قوری قلعه در سال 1366 انجام گرفت که طی آن حدد 30 کیلومتر از غار کشف شد.

دریاچه الیمالات در مازندران

دریاچه الیمالات در مازندران

clear_allجاذبه های طبیعی

chat

شک نداریم که قبول دارید، شمال سبز ایران اگر زیباترین خطه سرزمین‌مان نباشد، دست‌کم در میان زیباترین‌ها برای خود جایگاه قابل‌قبولی دارد. نور هم که معرف حضور همه هست؛ شهری در مازندران که همسایگی با دریای خزر و رودها و دریاچه‌های فراوانش واقعا دیدن دارد. یکی از این دریاچه‌ها، دریاچه الیمالات است. الیمالات دریاچه‌ای است در دل جنگل‌های سبز. چشمانتان را ببندید و دریاچه‌ای با رگه‌هایی از رنگ سبز ناشی از انعکاس رنگ برگ درختان را تصور کنید که با انبوهی از درختان جنگلی بشاش احاطه شده است.

حال فرض کنید که سوار بر قایقی هستید و روی آب دریاچه گردش می‌کنید. جذاب نیست؟ یک موسیقی آرامش‌بخش را هم به عنوان موسیقی متن این رویا برای خود انتخاب کنید. البته پیشنهاد ما این است که صدای طبیعت را در ذهن یادآور شوید که از هر موسیقی در دنیا آرامش‌بخش‌تر و عمیق‌تر است

دریاچه الیمالات از تفرجگاه‌های طبیعی و زیبایی است که برای رسیدن به آن باید به حوالی شهر نور مازندران بروید. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم: بازدید از این دریاچه زیبا با رفتن به هشت کیلومتری نور در جاده این شهر به سوی چمستان ممکن می‌شود.

با طی‌کردن این جاده است که به الیمالاتی می‌رسید که همه چیز برای گذراندن روزی ایدئال در طبیعت در اختیارتان قرار می‌دهد. سد الیمالات که دریاچه الیمالات هم در حوالی آن است، از سمت جاده نور-چمستان به دوراهی روستای کارگرکلا می‌رسد. اگر بخواهید از سمت جاده به دریاچه برسید باید حدود ۳ کیلومتر را بپیمایید. 

location_onمازندران، نور، ۸ کیلومتری جاده نور به چمستان، روستای کارگرکلا

جزیره سیری در خلیج فارس

جزیره سیری در خلیج فارس

clear_allجاذبه های طبیعی

chat

سیری نام جزیره‌ای ذوزنقه‌ای شکل در خلیج همیشه فارس و در 72 کیلومتری بندر لنگه است. همه ما نام جزیره زیبای ابوموسی را هم شنیده‌ایم و شاید شما هم مانند هزاران مسافر دیگر به آن سفر کرده باشید. جزیره سیری در 27 کیلومتری غرب ابوموسی قرار دارد و همین مسئله باعث می‌شود تا کسانی که جزیره‌های اطراف سیری را برای سفر انتخاب می‌کنند، سفر یک روزه به جزیره سیری را هم از دست ندهند.

این جزیره زیبا فقط 17 کیلومتر مربع وسعت دارد و برای بازدید از آن، تنها یک روز زمان لازم است. جالب است بدانید نام این جزیره به فارسی راز بوده اما به دلیل سکونت افراد عرب‌زبان آن منطقه نام عربی آن (سری)، چنین نامی بر روی آن قرار گرفته است. اما این مسئله که چرا دوباره از سری به سیری تغییر نام پیدا کرده، دلیل آن تلفظ این نام در زبان‌های اروپایی است و در طی گذشت سال‌ها، اکنون آن را به نام جزیره سیری می‌شناسیم.

فاصله دریایی جزیره سیری شهر بندر عباس، حدود ۱۵۲ مایل دریایی است. جالب است بدانید این جزیره هیچ‌گونه پستی و بلندی ندارد و سطح نسبتا صاف آن، نظر بسیاری از مسافران را به خود جلب می‌کند. تصور کنید وارد جزیره‌ای می‌شوید که بر روی آن هیچ‌گونه تپه و ارتفاعی وجود ندارد و تا چشم کار می‌کند، سطح نسبتا صافی می‌بینید. به طوری‌ که مرتفع‌ترین نقطه جزیره سیری، فقط ۲۴ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

location_onخلیج همیشه فارس ، در 72 کیلومتری بندر لنگه

باغ فردوس در تهران

باغ فردوس در تهران

clear_allجاذبه های طبیعی

chat

باغ فردوس : در بخش شمالی خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش و درست همان جا که درختان چنار زیبای آن سر تعظیم فرو آورده اند، باغ و عمارتی قدیمی قرار دارد که قدم زدن در آن یکی از تفریحات رایج مردم تهران شده است. با الی گشت همراه شوید تا با هم در باغ فردوس زیبا و عمارتش کمی قدم بزنیم.

باغ فردوس تهران

در دوران پر فراز و نشیب قاجار، بین سال های ۱۲۶۴ تا ۱۲۵۰، محمد شاه قاجار دستور ساخت باغی زیبا با دو عمارت شمالی و جنوبی را صادر می کند. در حال حاضر از عمارت شمالی باغ فردوس چیزی باقی نمانده است و فقط عمارت جنوبی آن است که شکوه خود را به نمایش گذاشته است. مساحت این باغ ۲۰ هزار متر مربع و مساحت عمارت آن ۱۰۰۰ متر مربع می باشد. طول عمارت ۳۴ متر و عرض آن حدود ۲۶ متر است و از سه طبقه کامل و یک نیم طبقه تشکیل شده است.

باغ فردوس تهران

داستان این باغ چیست؟  داستان از این قرار است که بعد از فوت محمد شاه، ناصرالدین شاه که زمین های اطراف باغ را هم خریده و به آن اضافه کرده بود، این باغ را به عنوان هدیه عروسی دخترش به او بخشید. داماد، دوست محمدخان معیرالممالک، پسر دوستعلی خان نظام الدوله بود. او که خود معماری مطرح در آن زمان بود، معماری ساختمان جنوبی باغ را هم به اتمام رساند و مراسم عروسی را در همین باغ برگزار کرد.

پس از مرگ او، به دلیل عدم رسیدگی کافی، این باغ رو به ویرانی نهاد. تا اینکه تاجری شیرازی به نام حاجی میرزا حسین، باغ فردوس را از دوستعلی خان خرید و آن را تعمیر کرد.

عمارت باغ فردوس

تایخ این عمارت، سراسر خرابی و مرمت است. در سال ۱۳۱۶، به دستور وزیر معارف وقت مدرسه شاپور تجریش در این مکان احداث شد. در دهه پنجاه، این بنا به دفتر برنامه ریزی جشن های ملی تبدیل گشت و پس از انقلاب اسلامی در اختیار صدا و سیما قرار گرفت. در سال ۱۳۸۱، موزه سینمای ایران در عمارت زیبای باغ فردوس گشایش یافت. این باغ، در سال ۱۳۷۶ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

عمارت زیبای باغ فردوس

تزئینات به کار رفته در عمارت : عمارت باغ فردوس با تزئینات چشم نوازی مزین شده است. گچبری های زیبای آن کار دست هنرمندان به نام گچبری کشور در آ« دوران است. البته در سال های دور این گچبری ها به علت فرسودگی، توسط معماران ماهری به خوبی مرمت شده اند. از معروف ترین این گچبری ها، مقرنس کاری های گل و شاخ و برگ درختان انگور هستند که به صورت ترکیبی از سبک های یونانی، رومی و ایرانی ساخته شده اند.

گچبری های زیبا

موزه سینمای ایران با هدف جمع آوری، صیانت و به نمایش گذاشتن میراث سینمای کشور در شهریور ماه سال ۱۳۷۳ و با همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران شروع به کار کرد. در این راه هنرمندان بسیاری تلاش های انکار ناپذیری کردندو هنرمندانی همچون عزت الله انتظامی، عباس کیارستمی و…

چهار سال بعد، یعنی در سال ۱۳۸۱ و با حضور رئیس جمهور وقت ایران آقای خاتمی، موزه سینما به عمارت باغ فردوس تهران انتقال یافت. این موزه از بخش های مختلفی تشکیل شده است که به اختصار به معرفی آن ها می پردازیم.

موزه سینما

تالار آغازگران : از نام این تالار پیداست که در آن با اولین تصویربرداری های تاریخ سینمای کشور رو به رو خواهیم شد. نخستین تجهیزات تولید فیلم و تصاویری از نخستین فیلم سازان ایران، از جمله ارزشمندترین مجموعه های این تالار هستند.

آغازگران

تالار معاصران : تصاویر پرتره بیشتر از ۷۰۰ کارگردان، بازیگر، صدابردار و فیلمبردار، آهنگساز و … در این تالار قرار دارند. علاوه بر آن نمونه های برجسته ای از طراحی های صحنه و لباس نیز در جا قابل مشاهده اند. غرفه های اختصاصی عزت الله انتظامی، ساموئل خاچیکیان، پوران درخشنده، رخشان بنی اعتماد، داریوش مهرجویی و چند بازیگر مطرح دیگر کشور از دیگر زیبایی های این تالار است.

موزه سینما

تالار افتخارات و جوایز بین الملل : نخل طلایی کن، شیر ونیز، خرس برلین و دیگر جوایز جهانی سینمای ایران در اینجا گرد هم آمده اند. تماشای پوسترهایی از فیلم های ایرانی راهیافته به جشنواره های جهانی از دیگر مشخصه های این تالار است.

نمایشگاه سینمای کودک و نوجوان : تصاویری از بازیگران و دست اندرکاران سینمای کودک در این تالار، شما را به دوران کودکیتان خواهند برد.

تالار جوایز بین الملل

نمایشگاه سینمای دفاع مقدس : تصاویر فیلم ها، بازیگران، کارگردانان و عوامل اصلی فیلم های جنگی کشور، در این قسمت قرار گرفته اند.

تماشاخانه : در این بخش تلاش شده است تا سینماهای دهه ۳۰ و ۴۰ کشور شبیه سازی گردند. تماشای نخستین تصاویر سینمای ایران از روی صندلی های چوبی سینما مایاک شما را به بیش از صد سال قبل می برند.

نمایشگاه سینمای دفاع مقدس

شاه نشین عمارت (غرفه علی حاتمی) : کافیست از بخش تماشاخانه به شاه نشین عمارت وارد شوید تا علی حاتمی را پشت میز تدوین فیلم حاجی واشنگتن به همراه عزت الله انتظامی بازیگر نقش اول آن مشاهده کنید.

تالار نام آوران سینمای ایران : تالار کاملا تاریک است. ناگهان نور فلاش عکاسان و صدای تشویق حضار تالار را روشن و پر هیاهو می کند. در این تالار نام آوران سینمای کشور را خواهید دید.

نمایشگاه صدا و دوبله : ابزارهای قدیمی صدابرداری، غرفه علی کسمایی (پدر دوبله ایران) و لحظاتی از نخستین فیلم های دوبله شده در اینجا در انتظار شما هستند.

خانه فرهاد : یادگارهایی از وسایل شخصی، سازهای او و کتابهایش در فضایی که صدای دلنشین فرهاد پخش می شود، قرار گرفته اند.

کافه سینما : کافه سینما در قسمت غرب عمارت، بالای بنای سالن سینماتوگراف برای استفاده عموم دایر است. این کافه دو محوطه باز (محوطه پالت و تراس آفتاب – مهتاب) و یک سالن بسته دارد و از ۸ صبح تا ۱۲ شب آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است.

اطلاعات عمومی باغ فردوس : آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش، مجموعه باغ فردوس ( تلفن تماس: ۲۲۷۰۵۰۰۵-۹ )

ساعت بازدید: همه روزه از ۹ صبح تا ۵ عصر / جمعه ها و اعیاد تعطیل ۲ بعد از ظهر تا ۵ عصر

location_onتهران، خیابان ولیعصر ؛ نرسیده به میدان تجریش؛ کوچه بخشایش، باغ فردوس

بام تهران

بام تهران

clear_allجاذبه های طبیعی

chat

یکی از گزینه‌های همیشه روی میز غالب تهرانی‌ها و حتی مسافران تهران برای گذراندن اوقات فراغت و تجربه تفریحات متنوع و مختلف و هیجانی، بام تهران بوده و هست.

بام تهران از مرتفع‌ترین نقاطمت تهران است که می‌توان در آنجا کل شهر را زیر پاهای خود دید؛ این در حالی است که هوای پاک، امکانات تفریحی متعدد و رستوران‌های بسیاری که در بام  قرار دارند، جذابیت این مکان را برای گردشگران چند برابر کرده اند. در مجموع، شما با انتخاب کردن بام تهران چند هدف را تنها با یک تیر خواهید زد و به طرق مختلف می‌توانید روز خود را خاطره‌انگیز کنید. ما هم در این مقاله به بررسی مفصل بام تهران و تمامی سرگرمی‌ها و تفریحاتی که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید می‌پردازیم. 

بام تهران محل بسیار مناسبی برای ورزشکاران هم هست و بسیاری از افراد برای پیاده‌روی، کوهنوردی و رفتن به توچال و اسکی‌ راهی بام می‌شوند. این نقطه از تهران، فقط جنبه تفریحی ندارد و شما می‌توانید با استفاده از تله سیژ و تله کابین و یا حتی با پای پیاده (و در نظر گرفتن تجهیزات کافی) به ایستگاه‌های 1 تا 7 توچال برید.

اگر با ماشین شخصی به بام تهران می‌روید، باید خودرو خودتان را در پارکینگی که در ابتدای ورودی قرار دارد، پارک کنید و به سمت بام حرکت کنید. این پارکینگ مسقف نیست و باید محل پارک اتومبیل خودتان را به صورت حدودی بخاطر بسپارید. برای ورود نیازی به پرداخت پول نیست، اما هزینه پارکینگ هنگام خروج از شما گرفته می‌شود.

در ابتدای مسیر چند فروشگاه و رستوران وجود دارد و همین طور یک نمازخانه و سرویس بهداشتی هم خواهید دید. به جاده‌ای که در آن قدم می‌زنید، «جاده ‌سلامتی» می‌گویند که به دو روش قادر به طی کردن آن هستید:

  1. استفاده از ماشین‌های برقی و مینی بوس‌هایی که گیشه بلیط آن‌ها در کنار فروشگاه‌ها و رستوران‌ها قرار گرفته؛
  2. پیاده‌روی حدود 15 الی 30 دقیقه باتوجه به سرعت و همراهانتون و همچنین با در نظر گرفتن یک شیب سربالایی ملایم.

هر کدام از روش‌هایی که گفته شد، محاسن و معایبی هم در پی دارند! با ماشین‌های برقی سریع‌تر به اصل ماجرا می‌رسید اما لیزرتگ و همین‌طور رستوران‌هایی را که با فضایی دلچسب در مسیر وجود دارند از دست خواهید داد.

یک آبشار نسبتا کوچک نیز در مسیر پیاده‌روی وجود دارد که اگر اهل عکس گرفتن باشید، به سراغ آن هم خواهید رفت و برای پیدا کردن این آبشار در اواسط مسیر تنها کافی است که صدای جریان آب را دنبال کنید.

اما اگر پیاده بروید، علاوه‌بر هوای پاک از امکانات دیگری هم که تعدادی از آن‌ها را ذکر کردیم، برخوردار خواهید بود که به ان‌ها می‌توان کافه بیلیارد را هم اضافه کرد.

پیشنهاد ما این است که مسیر رفت را با خودروهای برقی طی کنید و مسیر برگشت را پیاده بروید و یا از زیپ لاین استفاده نمایید تا برگشتی مهیج‌تر برای خود رقم بزنید.

آغاز سیاحت اصلی با چند تا از رستوران‌های معروف شروع می‌شود که در دل خود زیپ لاین، سویینگ و صخره نوردی را جا داده‌اند. از بین تفریحاتی که ذکر شد، شما همه روزه امکان استفاده از آن‌ها را دارید، اما سویینگ بام تهران، فقط پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها قابل استفاده است (سویینگ مثل یک تاب با ابعاد خیلی بزرگه که شما مثل پاندول ساعت روی اون سوار می‌شید)

زیپ لاین بام تهران

زیپ لاین بام تهران

صخره‌نوردی و زیپ لاین هم همه روزه قابل استفاده هستند و پیشنهاد ما برای استفاده از زیپ لاین، موقع برگشتن از بام هست تا مسافت زیادی از مسیر بازگشت را به این شکل طی کنید.  گفتنی است که امکان استفاده از زیپ لاین به صورت دو نفره هم وجود دارد.

بعد از اینکه کمی از هیجانات خود را تخلیه کردید، شاید یکی از بیشترین قسمت‌هایی که مخاطبان را به خود جلب ‌می‌کند، سورتمه بام تهران یا همان سورتمه توچال باشد.

سورتمه بام تهران

سورتمه توچال در حال حاضر، طولانی‌ترین سورتمه در ایران است و  طول آن به 1420 متر می‌رسد که استاندارد بودن و امنیت آن هم توسط TUV آلمان تأیید شده و سیاحتی امن و لذت بخش همراه با دیدی وسیع از تهران را در اختیار شما می‌گذارد.

در کنار سورتمه یک شبیه‌ساز واقعیت مجازی (VR) وجود دارد که حسی مانند سینماهای چند بعدی را به شما می‌دهد و  هر زمان که از روبروی آن می‌گذرید، هیجان افراد داخل سالن را به خوبی مشاهده می‌کنید.

در این محوطه یک سوپر مارکت و چند رستوران وجود دارد که باتوجه به سلایق غذایی، انواع مختلف غذا از آش تا کباب و فست فود و… را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

تله‌کابین توچال همه روزه بلیطِ فروشی دارد و از ایستگاه 1 تا ایستگاه 7 مسافرین خود را جابجا خواهند کرد، اما از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کنید، زمان بلیط فروشی و شماره ایستگاهی است که می‌خواهید به آن بروید.

تله کابین بام تهران

فروش بلیط در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح تا حدود 13:30 دقیقه انجام خواهد گرفت و در روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 6:30 صبح تا 12:00 ظهر به فروش بلیط می‌پردازند (توجه داشته باشید که ساعت‌های مذکور در این متن، کمترین بازه‌ی زمانی فروش بلیط را نشان می‌دهند؛ برای دریافت اطلاعات از روز و ساعت دقیق‌تر باید به سایت Tochal.org مراجعه کنید، برای مثال در آخر هفته از ساعت 6 صبح نیز بلیط تله‌کابین به فروش می‌رسد –  امکان تغییر ساعت به دلیل شرایط جوی نیز وجود دارد.)

بگ جامپ بام تهران

تیر اندازی با کمان، تجربه‌ای است که شاید هرکسی امکان بهره‌مندی از آن را نداشته باشد، سایت تیر و کمان توچال این امکان را در اختیار شما گذاشته تا بتوانید تیر اندازی با کمان را به لیست تجربه‌های خود اضافه کنید.

منظره‌ای به وسعت شهر در مقابل چشمان شما : از تفریحات و رستوران‌ها که بگذریم، به قسمتی می‌رسیم که اگر شلوغ نباشد، آرامش خیلی خوبی را برای شما همراه دارد و فرصت بی‌نظیری برای فکر کردن، جدا بودن از مشغله‌های روزمره و… به شما می‌دهد. البته پیش‌نیاز این خلوت بودن، روز انتخابی شماست! اگر آخر هفته قصد رفتن به بام تهران را دارید، خیلی به فکر خلوت کردن و دور بودن از جمعیت نباشید…

آخر هفته‌های بام تهران شلوغ و نسبتا دارای جمعیت زیادی است که در بعضی اوقات سبب ایجاد صف‌های طویلی از مخاطبین، برای استفاده از تفریحات مختلف وهمچنین صف پارکینگ و… می‌شود.

دورتادور این نقطه از بام، نیمکت‌هایی وجود دارد که می‌توانید روی آن‌ها نشسته و افق دید خود را به پایتخت معطوف کنید و از بالا به شهر و قصه‌های متفاوتی که از خانه‌ها می‌توان ساخت، نظاره‌گر باشید. روز بودن و یا شب بودن در جذابیت بام تهران تأثیر چندانی ندارد و هرکدام لذت خاص خود را دارند.

آدرس بام تهران : اگر با ماشین شخصی به بام تهران می‌روید، باید از بزرگراه چمران وارد خیابان یمن شده و سپس تا انتهای خیابان ولنجک بالا بروید؛ در انتهای خیابان از سمت راست برانید و وارد ورودی توچال و بام تهران بشوید.

اگر با وسیله نقلیه عمومی راهی بام تهران شدید، چند راه متفاوت دارید:

  1. ایستگاه مترو تجریش (خط 1 مترو تهران) پیاده شوید، سپس با تاکسی‌های میدان تجریش به ولنجک و بام تهران بروید.
  2. اتوبوس‌های تندرو (BRT) خط میدان ولنجک و پایانه شهید افشار را سوار شده و تا ایستگاه 17 یا ایستگاه تابناک (پمپ بنزین) بروید، از آنجا تا بام را باید با تاکسی‌ها و ماشین‌های سواری ادامه دهید.

location_onتهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک، بام تهران

غار کرفتو در کردستان

غار کرفتو در کردستان

clear_allجاذبه های طبیعی

chat

غار کـرفـتـو یکـی از آثـار معـماری صخـره ای مـربـوط به قـرن سـوم مـیـلادی در اسـتان کـردسـتان مـی باشـد که در 72 کـیـلـومـتـری جـنـوب شـرقـی شـهـرسـتان سـقـز و تـقـریـبا با هـمـیـن فاصـله با دیـوانـدره قـرار گـرفـتـه است نـزدیک تـریـن روسـتا در شـمال غـربـی غار به فاصـله 3 کـیـلـومـتـری به نـام مـیـرسـیـد یا مـیـرسـعـیـد است ، اصـلـی تـریـن راه دسـتـرسـی به آن از طـریـق جاده تکاب است عـبـور از یک بخـش به نام گـورباباعـلـی و سـپـس روسـتای یـوز باش کـنـدی ، و در ادامـه حـدود 3 کـیـلـومـتـر بعـد از آن غار کـرفـتـو قـرار دارد .غار کـرفـتـو در سـیـنه یک رشـتـه کـوه آهـکـی در شـمال دره ای عـمـیـق قـرار گـرفـته است آثار مـتعـددی از پـناگاهـها و دخـمـه ها و حـفـره ها یـی دیـده مـی شـونـد که در کـنار غار اصـلـی قـرار دارد مـوقـعـیـت غار به گـونه ای است که به طـور کـلـی بادگـیـر نـیـسـت و در زمـسـتان دامـنـه جـنـوبـی را نـمـی پـوشـانـد در حـالـی که 500 مـتـر دورتـر و در جـنـوب شـرقـی غار بادگـیـر بـوده و بـرف آن را مـی پـوشـانـد، در سـویـی دیگـر دره کـوه دیگـری وجـود دارد که به عـلـت الـقـا شـکـل بـودن طـبـیعـی آن مـردمان اطـراف به آن سـه دخـتـران می گـویـنـد .
در زمـسـتانها و هـنگام سـرما درون غار گـرم و در تابـسـتان به لحاظ کـوران باد غار خـنک می باشـد، دو چـشـمه آب در زیـر تـقابهای پـایـیـن غار وجـود دارد که سـالـیان دراز مـردم از آن بهـره مـنـد گـردیـده انـد. غار کـرفـتـو در دوران ـ مـزوزوئـیـک ـ زیـر آب بـوده و در اوآخـر هـمـیـن دوره ارتـفاعات کـرفـتـو از آب بـیـرون آمـده است ایـن غار آهـکـی است و در دوره های مخـتـلـف انـسـان در آن سکـونـت کـرده و به هـمـیـن دلـیـل تـغـیـیـر حالـت داده است در داخـل غار هـنوز هـم آب وجـود دارد و بـرای دیـدن بعـضـی از جاهای مخـتـلـف آن بایـد از قایـقـهای کـوچک اسـتـفاده کـرد وجـود تصاویـر واشکال نـقـاشـی شـده داخـل غار از جـمله دیـدنـی های مـوجـود در ایـن اثـر باسـتانـی می باشـد که هـر بـیـنـنـده ای را به خـود جـلـب می کـنـد .
معـماری ایـن غار صخـره ای ، چهار طـبـقـه در دل کـوه است حجـاران ماهـر فـضاهای مـداخـل غار را تـراشـیـده و اتـاقـها ـ راهـروها و دالانهای مـتعـددی به وجـود آورده انـد که از مـیان غارهای ـ دسـت کـن ـ باقـی مانـده از دوران گـذشـته ایـن غار معـماری کامـلـتـری دارد بـر سـر در یکـی از اتـاقـهای طـبـقـه سـوم کـتـیـبـه ای یـونانـی وجـود دارد و به هـمـیـن عـلـت غار را معـبد هـراکـلـس ( هـرکـول ) می نامـنـد .در نـتـیـجه آزمایـشـات خاک شـناسـی که از غار کـرفـتـو به دسـت آمـده نـشـان می دهـد به عـلت یک رشـته فعالـیـتهای جـزئـی و فعـل و انفعالاتـی که در سـطح غـار به عـمـل آمـده و رسـوباتـی که بر جای مانـده ایـن غـار از هـزاره چهارم پـیـش از مـیلاد عاری از فعالـیـتـهای انـسـانـی گـردیـده است و سـاکـنـیـن آن که گـله دارانـی کـوچ رو بـوده انـد آن مـنطـقه را تـرک کـرده انـد. غار کـرفـتـو به جهـت گـمانه هایـی که در آن حـفـر گـردیـده و بعـضا تا عـمـق 5/5 مـتـر پـایـیـن رفـته است با تـوجـه به لایـه های مـوجـود که تحـتانـی تـریـن آن دارای تـراشـه های سـنگـی و تـیغـه ای بـوده است یک فاصله هـزار سـاله را نـشـان مـی دهـد و دوباره به آثار زیـسـت انـسـانـی مـیـرسـد که دارای چهاردوره سکـونـتـی است: پـیـش از تاریخ، اشکانـی، سـاسـانـی، اسـلامی که البته دوره سـلـوکی آن چـنـدان مـورد یـقـیـن نیست. چه بـسـا که کـتـیـبه مـورد بحـث مـمکـن است در قـرون گـذشـته ایجاد شـده باشـد که البته بایـد با مطالعات بـیـشـتـر و آزمایـشـاتـی که از خـود کـتـیـبه به عـمـل می آیـد سـقـم آن عـیان گـردد.در گـمانه زنی ها مشخـص گـردیـد عـلاوه بر آنکه در سـطح غار لایـه ها به صـورت انـباشـت تاریخـی به شکـل دوره به دوره قـرار گـرفـته انـد خاکهای رانـده شـده به داخـل حـفـره های کـناری غار هـم به هـمان شکـل قـرار داشـته انـد به طـوریکـه در هـر دوره سـاکـنـیـن بعـدی خاک های دوره پـیـشـیـن را که در سـطح غار وجـود داشـته در حـفـره ها و سـوراخهای مـوجـود انـباشـته انـد. نـتـیجه لایـه نگاری در یـکـی از گـمانه ها ی چهارم که تـا عـمـق 5 مـتـری حـفـر گـردیـده است نـشـان داد که تـوالـی دوره های تاریخـی به هـمان صـورتـی است که مـواد فـرهـنگی آن در خاک های انباشـت شـده در دهـانه و حـفـره ها و نـیـز راههای فـرعـی مـسـدود شـده قـرار داشـته است. هـر چـنـد دوره پـیـش از تاریـخ آن کـمـتـر نـشـانـی از مـواد فـرهـنگـی مـوجـود را دارد با ایـن حال در بعـضی مـوارد با الک کـردن خاکـها، تـراشـه هایـی به دسـت می آیـد که با تـراشـه هایـی که در طـبـقه چهارم وجـود دارد مطابـقـت می کـند.کـشـف تـراشـه های سـنگـی در طـبـقـه چهارم و محـوطه بـیـرون غار نـشـانـه اسـتـفاده انـسـان در دوران پـیـش از تاریـخ است هـمچـنـیـن نـمـونه اشـیـای به دسـت آمـده باز نـشـانگـر ایـن واقعـیـت است اگـر چـه به عـقـیـده بعـضی دیگـر از کارشـناسـان امـور باسـتانـی مـی تـوان عـمـر غار را حـتـی خـیـلـی پـیـش تـر از آن حـسـاب کـرد.

وضعیت جغرافیایی و اقلیمی محوطه

غار كرفتو در 72 كیلومتری شمال شرقی شهرستان دیواندره و با همین فاصله از جنوب شرقی شهرستان سقز قرار گرفته است. نزدیك ترین روستا در شمال غربی غار به فاصله 3 كیلومتری به نام میرسید یا میر سعید است. اصلی ترین راه دسترسی به آن از طریق جاده تكاب است كه به تازگی اسفالت گردیده است. كه پس از آنكه حدود 30 كیلومتری طی مسافت از شهرستان دیواندره طرف شمال می رویم. در دوراهی تكاب به سمت شرق باید حدود 32 كیلومتر را طی نمود و از یك مركز بخش بنام " گور باباعلی " عبور كرد. و سپس در دوراهی تكاب، كرفتو به طرف شمال، جاده ای شوسه پس از عبور از روستای " یوز باش كندی " حدود 3 كیلومتر بعد از آن غار كرفتو میرسد.
ر سینه كش یك رشته كوه آهكی كه در شمال دره ای عمیق قرار گرفته است، آثار متعددی از پناه گاهها و دخمه ها و حفره ها دیده می شود. كه در كنار غار اصلی قرار دارد. موقعیت غار به گونه ای است كه به طور كلی بادگیر نیست و در زمستان ها برف دامنه جنوبی را نمی پوشاند.
در حالی كه پانصد متر آن طرفتر در جنوب شرقی غار كاملا" بادگیر است برف آنرا می پوشاند. در آن سوی دره كوه دیگری وجود دارد كه به جهت القا شكل طبیعی آن، مردم اطراف به آن سه دختران می گویند، كه ارتفاع آن با رشته كوه مورد نظر یكسان است. در زمستان ها و هنگام سرما، درون غار گرم و در تابستان به لحاظ كوران باد، غار خنك است. دو چشمه آب در زیر تقابهای پائین غار وجود دارد كه سالیان دراز مردم از آن بهره مند بوده اند.

تا پیش از كاوش های علمی دو فصل گذشته ( زمستان 79 و تابستان و پائیز 80 ) بر پایه معماری موجود و نیز كتیبه ای كه به خط یونانی بر تارك درگاه یكی از اطاق های طبقه دوم غار نقش بسته ( اینجا جایگاه هر كول است. باشد كه پلیدی در آن راه نیابد) قدمت و سابقه سكونت و یا مورد استفاده قرار گرفتن آن را از دوره سلوكی به بعد یعنی اشكانی، ساسانی و اسلامی می دانستند. پس از كاوش هایی كه در دو فصل انجام گرفت و با نتیجه ای كه از مطالعات محوطه های اطراف غار به دست آمد مشخص گردید كه در پیش از تاریخ، به احتمال از اواخر هزاره پنجم پ.م. و هزاره چهارم پ.م. این غار همزمان با پناگاههای و غارهای دیگر از جمله غار كانی میكائیل مورد استفاده قرار گرفته است. نتیجه آزمایشات خاك شناسی كه از دو غار كرفتو وكانی میكائیل ( در 1 كیلومتری شمال كرفتو ) به دست آمده، نشان می دهد به علت یك رشته فعالیت های جزئی و فعل و انفعالاتی كه در سطح غارها به عمل آمده است و روسوباتی كه بر جای مانده این غارها از هزاره چهارم پ.م. عاری از فعالیت های انسانی گردیده است. و ساكنین آنها كه گله دارانی كوچ رو بوده اند، آن منطقه را ترك كرده اند. غار كرفتو به جهت گمانه هایی كه در آن حفر گردیده و بغضا" تا عمق 5/5 متر پائین رفته است با توجه به لایه های موجود كه تحتانی ترین آن دارای تراشه های سنگی و تیغه بوده كه پس از آن یك فاصله هزار ساله را نشان می دهد، دوباره با اثار زیست انسانی میرسد، دارای چهار دوره سكونتی است: پیش از تاریخ، اشكانی، ساسانی، اسلامی كه البته دوره سلوكی آن برای نگارنده چندان مورد یقین نیست. چه بسا كه كتیبه مورد بحث ممكن است در قرون گذشته ایجاد شده باشد. كه البته باید با مطالعات بیشتر و آزمایشاتی كه از خود كتیبه به عمل می آید، صحت و سقم آن عیان گردد.

در گمانه زنی ها مشخص گردیدعلاوه بر آنكه در سطح غار، لایه ها به صورت انباشت تاریخی به شكل دوره به دوره قرار گرفته اند، خاك های رانده شده به داخل حفره های كناری غار هم به همان شكل قرار داشته اند، به طوریكه در هر دوره ساكنین بعدی خاك های دوره پیشین را كه در سطح غار وجود داشته در حفره ها و سوراخهای موجود انباشته اند. نتیجه لایه نگاری در یكی از گمانه ها tta.f1 گمانه a طبقه چهارم كه تا عمق 5/5 متر حفر گردیده است. نشان داد كه توالی دوره های تاریخی به همان صورتی است كه مواد فرهنگی آن در خاك های انباشت شده در دهانه و حفره های و نیز راه های فرعی مسدود شده، قرار داشت. هر چند دوره پیش از تاریخ آن كمتر نشانی از مواد فرهنگی آن موجود بوده با این حال در بعضی از موارد با الك كردن خاك ها، تراشه هایی به دست می آوریم كه با تراشه و تنبه هایی كه در عمق گمانه ها به آن دست یافتیم. مطابقت داشت. در tta.f4 ( گمانه a طبقه چهارم ) در عمق 5/2 متری كه آثار دوره پارتی وجود داشت، به یك قشر رسوبی برخورد كردیم كمه این قشر به قطر 50 سانتی متر فاصله ای بین دوره پیش از تاریخ و تاریخ ایجاد كرده بود. پس از این فاصله ) گپ ) بر مسطح رسوبات آهكی، به چندین تراشه سنگی ( flake ) برخورد كردیم، این نوع تراشه ها را در گمانه زنی هایی دیگر نیز داشتیم كه بطور كلی باتیغه ها و تراشه هایی كه در دامنه های جنوبی غار و محوطه های اطراف بدست آوردیم. همخوانی دارد. نتیجه اینكه این غار از پیش از تاریخ تا دوره اسلامی ( قرون 7-8 ) هجری مورد استفاده قرار گرفته است.

غار كرفتو در سال 1818 توسط سر رابرت كرپورتر بازدید و كتیبه آن خوانده شده و در سال 1838 هنری اولینسون از غار بازدید كرد و آنچه را كه بوسیله كرپورتر از كتیبه خوانده شده بود، اصلاح نمود. در سال 1963 سراورل اشتین همراه با دستیار هنری اش ایوب خان نقشه اطاق های حجاری شده، راهروها و دهلیزهای طبیعی را تهیه كردند.كه البته اكنون با توجه به اینكه خاكبرداری و پاكسازی راهروها و دهلیز ها به طور كامل انجام گرفته، نقشه اشتین كامل نیست. البته هیات در نظر داشت نقشه برداری غار را بصورت سه بعدی انجام دهد. كه این امر با توجه به هزینه سنگینی كه در برداشت، در هنگام كاوش امكان پذیر نشد. ولی پلان طبقات مختلف غار و نیز راه های جدیدی كه پیدا شد و به بیرون از غار منتهی گشت تهیه گردیده است.
در سال 1376 آقای دكتر میر اسكندری در راس هیاتی به گمانه زنی های محدود در درون غار و بیرون غار اقدام نمود، اولین كاوش توسط نگارنده نیز در زمستان سال 1379 به مدت 45 روز در تالار بزرگ و طولانی طبقه دوم انجام گرفت كه به جهت خاكبرداری های غیر اصولی كه قبلا" بیشتر در آن انجام شده بود، نتیجه لازم و قابل اعتمادی دستگیر هیات نشد. بنابر این توجه به طبقه چهارم معطوف گردید. و در همین سال تعدادی گمانه در طبقه چهارم زده شد كه به لحاظ نتایج قابل توجه ای كه در بر داشت. برنامه كاوش آن برای سال 80 ارئه گردید. در سال 1380 ( تابستان و پائیز ) علاوه بر كاوش هایی كه در طیقه چهارم انجام شده و مطالعات قبلی را تكمیل نمود، در دامنه های جنوبی غار و آن سوی دره ( دامنه كوه سه دختران ) در ارتباط با دوره های مختلف غار كاوش هایی انجام گرفت كه فقط به دوره اسلامی آن قرون 7 و 8 كه همزمان با غار كرفتو بود، دست پیدا نمودیم كه عبارت بود از یك گورستان و نیز در محوطه های اطراف از جمله ده كهنه ( غرب غار كرفتو به فاصله یك كیلومتر ) تلك آوی 2 كیلومتری جنوب غربی غار، غار كانی میكائیل یك كیلومتری شمال غار كرفتو كاوش هایی انجام گرفت كه همگی با دوره های مختلیف غار، پیش از تاریخ پارت و ساسانی، اسلامی، همخوانی داشته است. كاوش در این محوطه ها نشان داد كه در دوره های مختلف به جز پیش از تاریخ ( اواخر هزاره پنجم و اوایل هزاره چهارم ) غار كرفتو به عنوان یك مركزیت قرار داشته است و اینكه ایا می توانسته به خصوص در دوران پارت و ساسانی به جایگاه ویژه ای چون نیایشگاه و محل اجرای مراسم مذهبی باشد جای مطالعه و تحقیق بیشتری را طلب می كند، با این وجود نگارنده معتقد است این معماری ایجاد شده در دل كوه و تراش صخره ها كه بی نظیر ترین معماری صخره ای در ایران است پیامی غیر از یك فضای مسكونی را دارا است مطالعه بر روی معماری موجود اشیا و سفالینه های بدست آمده ما را در نتیجه گیری نهایی یاری خواهد نمود.

هدف از انجام پژوهش میدانی : ( طرح احتمالات پیش از انجام بررسی )
غار كرفتو به سبب داشتن معماری منحصر به فرد و بی نظیر صخره ای همیشه مورد توجه بوده است و از این بابت استانهای كردستان در دد سرمایه گذاری و سامندهی اطراف و دامنه های آن بر آمده بود كه این امر می بایست با نظر و برنامه های پژوهشی سازمان میراث فرهنگی كشور هماهنگی و همسویی داشت. بنابر این در سال 1376 همزمان با كار ساماندهی غار از جمله محوطه سازی، پله گذاری و پاكسازی غار كاوشهای محدودی هم انجام گرفت، در این باره متاسفانه طبقه دوم با خاكبرداری های غیر اصولی و عجولانه و پله گذاری برای دست یابی آسان به غار كار پژوهش علمی باستان شناختی را شكل ساخت و در بعضی از موارد خاكبرداری ها در طبقه دوم ما را از دست یابی به یك نتیجه اصولی و علمی از طریق كاوش محروم ساخت ،با این حال از آنچه كه باقی مانده در طبقه دوم بود و نیز طبقه چهارم كاوش آن نتایج قابل قبولی ارائه گردد.

نتایج حاصله : ( طرح دستاوردها از جمله اشیا یا نتایج تاریخی و ... )
در ابتدای امر چون هدف استانداری آماده سازی غار برای بازدید كنندگان و جذب آنها بود و با بودجه ای كه برای اختصاص داده بود در جهت تسریع در این كار، فشار را بر روی میراث استان و هیات كاوش برای كار مضاعف نموده بود، با این وجود كاوش و پژوهش در غار و محوطه های اطراف و پناگاه ها در دوفصل كاوش انجام گردید و نظر بر این بود كه بدون پژوهش و مطالعات اساسی در رابطه با غار هچگونه خاكبرداری و پاكسازی در محوطه غار انجام نشود كه در اصل همان برنامه به اجرا در آمد. بدون شناخت لایه های باستانی و مواد فرهنگی آن كاری صورت نگرفت پس از انجام گمانه زنی های در محوطه درون غار و بیرون آن، خاكهای موجود بطور كامل غربال گردید.كه 22 هزار قطعه سفال مربوط به دوره های مختلف غار بدست آمد. چون كاوش غار بصورت اضطرای بود، بنابر این با توجه به اضطراریبودن مورد، بطور هدف مند كند، شناخت دوره های مختلف غار با انجام گمانه زنی مد نظر قرار گرفت كه پس از آن برای ارتباط دادن این دوره ها با محوطه های اطراف و موقعیت مكانی غار كرفتو در دوره های مختلف تاریخی كاوش در این محوطه ها در دستور كار قرار گرفت كه البته این اهداف هیات كاوش در آغاز كار بوده است. در پایان كار با توجه به مطالعات مقدماتی بر روی سفالینه های یافت شده از غار و محوطه های اطراف آن انجام گردیده است. معلوم گشت كه در دوره های پارت و ساسانی و قرون هفت و هشت هجری غار كرفتو فعال بوده ولی از نظر نوع فعالیت و مورد استفاده قرار گرفتنش، متفاوت بوده است. بدین صورت كه در دوره های پیش از اسلام، با احتمال فراوان نوع مركز آئینی و نیایش محسوب می گردیده و در دوره های اسلامی با تغییراتی كه در آن ایجاد كرده بودند به عنوان سكونت گاه و چه بسا مكان دفاعی كاربری داشته است، چرا كه هنوز هم محلی ها با آن قلعه می گویند. قلعه ای كه آثار و بقایای برج مانند قلعه ای كه در بالای كوه قرار داشته، هنوز هم وجود دارد. اما از محوطه هایی كه در فصل دوم به جهت ارتباط با غار كرفتو مورد كاوش قرار گرفت، یك گورستان هزاره اول ق. است كه ظروف منقوش سفالی آن7 مهره ای عقیق و آهكی كوچك و سنجاق های مفرغی و گیره های موی سر مفرغی آن شباهت تام كاملی با اشیا به دست آمد از زیویه دارد زیویه حدودا" در كیلومتری غرب این محوطه قرار گرفته دراین گورستان كه به سال شناسایی گردید و در سال اقدام به كاوش آن شد قبور مستطیل شكل در دل سنگ های رسوبی سست و قابل انعطاف ( تعرف های آتشفشانی ) كنده شده است و اجساد بصورت چمباتمه همراه با اشیا مفرغی و سفالینه های منقوش دفن شده اند.

location_onاستان کردستان ، بین دیواندره و سقز

صفحه یک
از مجموع دو صفحه
تماس با پشتیبانی تماس با تلگرام