همهی ما آدم های زیادی را میشناسیم که موفقیت را لمس کردهاند! از مدیر شرکتهای بزرگ گرفته تا کارآفرینهایی که شبکههای اجتماعی را برای گسترش کسب و کار خود انتخاب میکنند. اما نقطهی اشتراک همهی آنها کجاست؟ چه چیزی عطش موفقیت را در آنها زنده نگه میدارد؟ بله درست حدس زدید! حس رقابت…
حس رقابت همان چیزی است که راه موفقیت را هموار میکند. در هر مسابقهای صرف نظر از نتیجهی آن، درسهای زیادی برای ما وجود دارد. اگر رقیب خود را به درستی آنالیز کنیم میتوانیم از نقاط ضعف و قوت او نهایت استفاده را ببریم. به همین سادگی! بنابراین تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام میتواند باعث پیشرفت کسب و کار شما در شبکههای اجتماعی شود. اما شاید برایتان سوال پیش بیاید که تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام چگونه انجام میشود و چه اصولی دارد؟ در ادامه مقاله همراه ما باشید تا با روشهای این تجزیه و تحلیل در شبکههای اجتماعی بیشتر آشنا شوید.
تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام به چه معناست؟
برای پاسخ به این سوال ابتدا باید مشخص کنیم که معنای رقابت و رقیب در اینستاگرام چیست؟
احتمالا هنگام گشت و گذار در اینستاگرام با صفحاتی برخورد داشتهاید که تقریبا همان کسب و کار شما را انجام میدهند. این صفحات دقیقا همان رقبای شما هستند! از این به بعد باید با رقبای خود در اینستاگرام وارد یک جنگ تمام عیار شوید. بنابراین باید خود را آماده کنید. اما چگونه؟! با تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام! این کار به معنای شناسایی رقبای خود در کسب و کارهای مشابه و همچنین ارزیابی استراتژی آنها برای گسترش و بهبود فضای کاری در شبکههای اجتماعی است. اگر این تجزیه و تحلیل را به درستی انجام دهید، میتوانید نقاط ضعف و قوت رقبای اینستاگرامی خود را پیدا کرده و از آنها برای پیشرفت کسب و کار خود استفاده نمایید.
خب! با مفهوم تجزیه و تحلیل رقابت آشنا شدیم. اما چگونه باید آن را انجام دهیم؟ سادهترین کار این است گوشی موبایل خود را بردارید، وارد اینستاگرام شوید و صفحهی رقبای خود را پیدا کنید! در این حالت باید کمی کنجکاو باشید و فعالیت رقیب خود را زیر نظر بگیرید! اما اگر میخواهید حرفهای تر عمل کنید در ادامه مقاله همراه ما باشید تا فوت و فن تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام را به شما آموزش دهیم.
تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام چگونه انجام میشود؟
اگر شما هم مثل بسیاری از افراد اینستاگرام را برای کسب و کار خود انتخاب کردهاید، بهتر است هر چه سریعتر به فکر تجزیه و تحلیل رقبای خود باشید! برای این کار ابتدا باید شرکتها، صنایع و کسب و کارهای مرتبط با خود را بشناسید و بدانید چه مطالبی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر میکنند؟ همچنین نحوه هشتگ گذاری و کپشن نویسی آنها چگونه است؟ در قدم بعدی باید در مورد آنها اطلاعات جمعآوری کرده و آنها را دستهبندی کنید. با ما همراه باشید تا این مباحث را به طور کامل با هم مرور کنیم.
قدم اول: شناسایی رقیب
در دنیای امروز هیچ چیز پنهان نمیماند! با ظهور تکنولوژیهای ارتباطی مانند اینترنت و فضای مجازی میتوان بسیاری از اطلاعات شرکتها و کسب و کارها را به راحتی پیدا کرد. برخی از روشهای شناسایی رقیب عبارتند از:
- استفاده از گوگل: برخی از رقبای اینستاگرامی شما ممکن است علاوه بر اینستاگرام، سایت یا وبلاگ تبلیغاتی نیز داشته باشند. چطور به آنها دسترسی پیدا کنیم؟ گوگل! با جستجوی کلید واژههای مرتبط به کسب و کار خود در گوگل میتوانید با بسیاری از شرکتهای مشابه خود در سراسر جهان آشنا شده و وارد سایت آنها شوید. البته انتخاب نوع کلید واژهها نیز بسیار مهم است. هر چه این کلید واژهها را تخصصیتر انتخاب کنید، نتیجهی بهتری خواهید گرفت.
- استفاده از لیست دنبال شوندههای مخاطب(Following): در این بخش باید کمی به صفحه مخاطبان خود در اینستاگرام سرک بکشید! باید بدانید او به دنبال چه چیزهایی است؟ کدام صفحات را دنبال میکند؟ احتمالا کسی که مخاطب شما است، مخاطب رقیب شما نیز باشد! بنابراین با مراجعه به قسمت دنبال شوندهها در صفحه مخاطب خود میتوانید با رقیبتان دیدار کنید!
- نوشتن لیست نهایی: احتمالا با استفاده از دو روش گفته شده توانستهاید رقبای اینستاگرامی زیادی را شناسایی کنید. اما میتوان با همهی آنها به یک شکل برخورد کرد؟ قطعا نه!! پس بهتر است یک لیست نهایی که شامل چهار یا پنج رقیب است را بنویسید و تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام را با توجه آنها انجام دهید.
قدم دوم: جمع آوری اطلاعات برای رقابت در اینستاگرام
پس از شناسایی رقبای خود در اینستاگرام، باید دربارهی آنها اطلاعات جمعآوری کنید. اما چه اطلاعاتی برای ما مهم است؟ برخی از این اطلاعات در ادامه عنوان میشود:
- نوع شبکه اجتماعی: امروزه در بین شبکههای اجتماعی، اینستاگرام حرف اول را میزند! بسیاری از افراد کار و تجارت خود را با فعالیتهای اینستاگرامی گسترش دادهاند. بنابراین احتمالا رقیب شما هم دارای صفحه اینستاگرام است. پس جستجو کنید و او را بیابید.
- تعداد دنبال کنندگان (Followers) در اینستاگرام: چندتا فالوور داری؟ این سوال را بارها و بارها شنیدهاید زیرا امروزه تعداد فالوور برای همه مهم شده است. به نظر شما تعداد فالوور برای یک صفحهی کاری و تجاری در اینستاگرام چقدر میتواند اهمیت داشته باشد؟ قطعا اهمیت بالایی دارد! پس برای تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام باید تعداد فالوورهای رقیب خود را در نظر داشته باشید و آن را یادداشت کنید. سپس بررسی کنید که بعد از هر هفته چه تعداد به دنبال کنندگان آنها اضافه میشود. در انتها نیز میتوانید نحوهی افزایش یا کاهش دنبال کنندهها را در نمودار رسم کنید.
- زمان مطلب گذاشتن در صفحه: رقیب اینستاگرامی شما چه زمانی را برای پست گذاشتن انتخاب میکند؟ برای پاسخ به این سوال باید به صورت مداوم صفحهی رقیب خود را چک کنید. با اینکار به نحوهی فعالیت او در اینستاگرام و ترتیب مطلب گذاشتن در آن پی خواهید برد.
- میزان محبوبیت هر مطلب: اگر میخواهید میزان محبوبیت هر مطلب را بدانید باید به تعداد لایکها و کامنتهای آن توجه کنید. سپس این اطلاعات را یادداشت کنید تا به سلیقهی مخاطب خود پی ببرید. به همین سادگی!
قدم سوم: انجام آنالیز SWOT
آخرین قدم برای تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام استفاده از آنالیز SWOT است. این آنالیز یکی از روشهای معروف در تجزیه و تحلیل بازاریابی بوده و معنای آن بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها است. بنابراین با استفاده از آنالیز SWOT میتوانید رقبای اینستاگرامی خود را تجزیه و تحلیل کنید و به نکات مثبت و منفی آنها پی ببرید. به نظر شما هنگام بررسی رقیب در اینستاگرام به چه نکاتی باید توجه کرد؟ در ادامه به برخی از این نکات میپردازیم:
- نقاط قوت رقیب: پس از بررسی رقبا شاید به این نکته پی ببرید که آنها مطالب بهتری را در اینستاگرام به اشتراک میگذارند. یا پستها و استوریهای آنها بیشتر دیده میشود. در این موارد باید کنجکاو باشید و سعی کنید دلایل موفقیت رقیب را پیدا کنید. شما هم میتوانید مثل او قوی باشید. چرا که نه؟!
- نقاط ضعف: برخی از کسب و کارهای اینستاگرامی ممکن است در سراشیبی سقوط قرار گرفته باشند. این شرکتها نیز گزینه مناسبی برای تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام هستند. پس بررسی آنها را از دست ندهید! ارائهی خدمات بد به مشتری، غلطهای املایی در محتواها، تبلیغات بیش از حد در اینستاگرام و یا استوریهای غیر مرتبط میتواند برخی از نقاط ضعف این کسب و کارها باشد.
- فرصتهای موجود: با انجام تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام میتوانید فرصتهای بسیاری را کشف کنید. که هر کدام از آنها سکوی پرتابی برای کسب و کار شما است. کافی است به این فکر کنید که رقبای شما در کدام بخش دچار ضعف هستند. سرمایه گذاری روی همان بخش میتواند عامل موفقیت شما باشد.
- تهدیدهای موجود: در شبکههای اجتماعی به خصوص اینستاگرام اشتباهات زیادی ممکن است رخ دهد که منجر به نابودی کسب و کار شما شود. برخی از این اشتباهات، استفاده از اکانتهای فیک و ساختگی و یا طولانی شدن پاسخگویی به مشتریان است.
نکات طلایی برای تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام
- الهام بگیرید اما کپی نکنید: برای توسعهی کسب و کار خود در اینستاگرام به فکر کپی کردن ایدههای دیگران نباشید! شما در بررسی رقبای اینستاگرامی خود متوجه قدرت آنها و البته نقاط ضعف آنها میشوید. توصیه ما این است که از ویژگیهای مثبت رقیب الهام بگیرید و تلاش کنید آنها را به شکلی متفاوت در کسب و کار خود پیاده کنید.
- از تعصبات دوری کنید: اگر میخواهید نتیجهی خوبی از تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام داشته باشید، از تعصب روی کسب و کار خود پرهیز کنید. این را بدانید که مقاومت در برابر نتایج به دست آمده از بررسیها منجر به پیشرفت شما نخواهد شد.
- به دنبال انجام کارهای عجیب باشید: دلیل پیشرفت بعضی از رقبای شما در اینستاگرام، انجام کارها و ایدههای نامتعارف است. پس متفاوت باشید تا مشتریان نیز واکنش نشان دهند! در این صورت مطالب شما بارها و بارها در اینستاگرام بازنشر شده و تعداد فالوورها افزایش پیدا میکند.
- سازمان یافته عمل کنید: شما در راه تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام با انبوهی از اطلاعات مواجه خواهید شد. اما نگران نباشید! سعی کنید منظم بوده و اطلاعات به دست آمده را به درستی سازماندهی کنید.
- ناامید نشوید: برای داشتن یک کسب و کار موفق در بستر شبکههای اجتماعی باید تلاشهای بسیار زیادی انجام دهید. مبارزه با رقبای اینستاگرامی کار راحتی نیست! پس هیچگاه امید خود را از دست ندهید و با انگیزه رو به جلو حرکت کنید!
حرف آخر …
در این مقاله با مفهوم رقابت در شبکههای اجتماعی و نحوه تجزیه و تحلیل رقابت در اینستاگرام آشنا شدیم. سپس دریافتیم که جمع آوری اطلاعات دربارهی رقبای اینستاگرامی و سپس تجزیه و تحلیل آنها میتواند باعث بهبود کسب و کار شود. احتمالا شما هم پس از مطالعهی این مقاله به فکر رونق کسب و کار خود در اینستاگرام افتاده باشید. چه چیزی از این بهتر؟! پس زمان را از دست ندهید و تجزیه و تحلیل رقبای خود را آغاز کنید! ما نیز در کنار شما خواهیم بود. در قسمت نظرات میتوانید سوالات یا دیدگاههای ارزشمند خود را با ما و دوستانتان در میان بگذارید. منتظر شما هستیم …