مجله دانش تکنوتبلیغ

بهترین برندهای جهان

دلگرم : مؤسسه « برند فاینانس » امسال نیز مانند سال‌های قبل ، گزارش رتبه‌بندی برندهای جهانی را منتشر کرده است . بدر این اینفوگرافیک با ارزشمندترین برندهای جهان آشنا خواهید شد .

1_  برند آمازون

 

برند آمازون در میان 10 برند معروف جهان رتبه نخست را دارد . آمازون اختلاف چشمگیری از لحاظ محبوبیت نسبت به گوگل دارد . شرکت آمازون بزرگ‌ترین شرکت خرده فروشی مبتنی بر اینترنت در سراسر جهان است .  در سال ۱۹۹۴ ، جف بزوس ، شرکت آمازون که شرکتی در حوزه تجارت الکترونیک در ایالات متحده امریکا است را در شهر سیاتل واشینگتن تاسیس نمود . این شرکت فعالیت خودش را به‌عنوان فروشگاه آنلاین کتاب آغاز کرد و مدتی بعد به فروش محصولات متنوعی مانند سی‌دی ، دی‌وی‌دی ، نرم‌افزار ، کتاب‌های الکترونیکی ، مبلمان ، غذا و اسباب‌بازی پرداخت . شاید کمتر کسی بداند که بزرگترین فروشگاه آنلاین دنیا در گاراژ جف بزوس تاسیس شده . یک سوم خریدهای اینترنتی در آمریکا در سایت Amazon.com انجام می‌شود ، این شرکت ۳۳ هزار کارمند در سراسر جهان دارد و نام‌های بزرگی مثل : IMDB Zappos . c om،  Woot و LOVEFiLM را خریده است که از بین آنها شاید IMDB برای ما آشناتر از همه باشد . یکی از ویژگی های خوب آمازون، فروش کتاب های الکترونیکی است که این کار باعث شده ، به جای انبار کردن کتاب های چاپی ، مشتریان می توانند از فایل های الکترونیکی برای مطالعه کتاب ها استفاده کنند. هرچند در سایت آمازون امکان سفارش و خرید کتاب های چاپی هم وجود دارد . نکته جالب این است که جف بزوس در ابتدا نام این شرکت را کداوا گذاشت اما چون با کلمه Cadaver”“به معنی “جسد” در انگلیسی اشتباه گرفته می‌شد نام آن را بعدا به آمازون تغییر داد. او این نام را از روی جنگل آمازون برداشته است به دلیل وسعت زیاد این جنگل و وجود طولانی‌ترین رودخانه در آن بزوس تصمیم گرفت تا این شرکت آمازون خوانده شود . ام آمازون از روی رودخانه آمازون در آمریکای جنوبی که نام بزرگترین رود جهان است گرفته شده که جف اعتقاد داشت که سایت کوچکش روزی به بزرگترین کتابخانهء جهان بدل خواهد شد . جف نام Abracadabra به معنی ورد و طلسم چیزی معادل “اجی مجی لا ترجی” را برای سایتش برگزید ، اما دوستانش او را متقاعد ساختند که این نام مناسبی نیست و سرانجام نام amazon.com را برگزیدند . جف بزوس “مؤسس سایت آمازون” در عرض ۱۶ سالی که از زمان برپا شدن آمازون می‌گذرد ، توانسته است این سایت را از استارت‌آپ کوچکی که به وسیله کامپیوترهای دست دوم در یک گاراژ اداره می‌شود ، متحول کند و با توسعه آن، آمازون را مبدل به یک شرکت جهانی متشکل از ۱۲ سایت بزرگ خرید و فروش کند .

2- برند گوگل

 

برند گوگل پس از آمازون در رتبه دوم لیست برترین برندهای جهان قرار گرفته است .  گوگل که مشهورترین موتور جستجوی دنیا و اولین سایت جهان از جهت بازدید کننده را دارد یک شرکت آمریکایی فعال در حوزه فناوری اطلاعات شامل جستجوی اینترنتی ، رایانش ابری و تبلیغات ، نرم‌افزار و سخت افزار است . بنیانگذاران آن لری پیج و سرگئی برین هستند که هر دوی آن‌ها در دانشگاه استنفورد درس می خواندند. گوگل در ۴ سپتامبر ۱۹۹۸ ثبت شد . هدف گوگل از ابتدا ایجاد پیشرفت در زندگی همه مردم با توسعه خدماتش بوده است .

گوگل در ۴ سپتامبر ۱۹۹۸ ثبت شد. هدف گوگل از ابتدا ایجاد پیشرفت در زندگی همه مردم با توسعه خدماتش بوده است . سال ۱۹۹۶ ، گوگل پروژه تحقیقاتی لری پیج و سرگئی برین در مقطع دکترای آنها در استنفورد کالیفرنیا بود. البته آن زمان اسمش “BackRub” بود . در سال ۱۹۹۸ اولین دفتر گوگل راه اندازی و ثبت رسمی آن انجام شد. در سال ۲۰۰۵ اندروید را خرید و این سیستم عامل از سال ۲۰۰۷ توسط گوگل عرضه شد . در ۲۰۰۶ یوتیوب را خرید . درآمد اصلی موتور جستجوی گوگل از راه تبلیغات و به کمک سرویس های گوگل ادز و گوگل ادسنس و ادموب و … است . در سال ۲۰۱۵ ، گوگل قسمت‌های مختلف خود را به صورت شرکت خوشه‌ای آلفابت سازماندهی کرد. گوگل در حال حاضر بزرگ‌ ترین زیر مجموعه‌ آلفابت است . گوگل در حوزه های مختلف صنعت ورود کرده است و شرکت های بسیاری را در زمینه های نرم افزار و سخت افزار خریده و امروز جزء تولید کنندگان سخت افزار هم هست . هوش مصنوعی و واقعیت افزوده و رباتیک از صنایعی هستند که گوگل در آنها سرمایه گذاری کرده است .

3_ اپل

 

اپل برند سرشناس جهان در رده سوم لیست بهترین برندهای دنیا قرار دارد . شرکت تجاری اپل یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است و زمینه فعالیت آن طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی و نرم‌افزار کامپیوتر می‌باشد . برند تجاری اپل در دهه هفتاد میلادی با معرفی ریزرایانه‌های اپل I ، اپل II ، اپل III و پس از آن مکینتاش به بازار به آغاز و گسترش نوعی رایانه شخصی کمک فراوانی نمود . این شرکت در آغاز با نام کامپیوتری (Apple Computer Inc) در کوپرتینو ایالت کالیفورنیا واقع در دره سیلیکون کشور آمریکا تأسیس شد . مشهوریت بیشتر برند اپل به‌دلیل تولید سخت‌افزارهای نوین و دارای طراحی صحیح می‌باشد .محصولات سخت‌ افزاری این شرکت آیپد، آی‌مک ، مک بوک ، آی‌پاد ، آیفون ، اپل واچ و اپل تی‌وی می‌باشد . زمینه فعالیت دیگر این شرکت تولید نرم‌افزار می‌باشد نرم افزارهای ای‌تونز ، آی‌لایف ، آی‌ورک و سیستم عامل مورد استفاده در رایانه‌های این شرکت مک اواس ده نیز نمونه‌هایی از فعالیت نرم‌افزاری این شرکت می‌باشد . استیو جابز که مدیریت اجرای این شرکت را داشته که یک ماه قبل از مرگ خود از ریاست این شرکت کناره‌گیری کرده و تیم کوک را جایگزین خود نمود . علامت تجاری اپل یکی از برجسته‌ترین و شناخته شده‌ترین برندها در جهان می‌باشد و این نماد بطور برجسته در تمام محصولات اپل و فروشگاه‌های اپل دیده می‌شود . نماد اصلی برند اپل توسط استیو جابز و رون وین طراحی شده که نماد نیوتن را نشان می‌داد در حالی که زیر یک درخت سیب نشسته است ، البته این طرح با طرح مشهور سیب رنگین کمان که یک گاز از کنار آن گرفته شده به سرعت تعویض شد که این طرح یکی از طرح‌هایی بود که راب جانوف‏ در سال ۱۹۷۷ میلادی طراحی کرده بود . برند اپل در سال ۱۹۹۸ تک رنگ شد بدون اینکه رنگ خاصی برای آن به‌کار رود ، برای مثال سیب بر روی PowerMac G۵ و Apple iMac خاکستری است ، در Mac OS X به صورت پیش فرض آبی است .

4_ مایکروسافت

 

برند معتبر مایکروسافت به عنوان چهارمین برند جهان دست یافته است . مایکروسافت یکی از معدود برندهایی بود که نه تنها در حوزه‌ی بیزینس خود موفق عمل کرد، بلکه به جرات می‌توان گفت که دنیا را وارد عصر تازه‌ای کرد . در اینفوگرافی داستان برند مایکروسافت به گذشته برمیگردیم تا ببینیم از کجا و چگونه این غول بزرگ سیلیکون ولی خلق شد و توسعه پیدا کرد . داستان از سال 1973 شروع می شود، درست زمانی که گیتس در دانشگاه هاروارد ، یک نسخه از زبان BASIC برای کامپیوتر MITS Altair طراحی کرد ، سامانه‌های تله میتری (MITS) به نام آتاری 8800 ، از شرکت میکرو تولید شد ، پل آلن (دوست دوران کودکی گیتس) ،  متوجه شد که آن‌ها می‌توانند برای آتاری 8800، Basic بسازند و در نتیجه آنها به استخدام شرکت میکرو درآمدند . سال 1975 پس از دو سال تجربه ، بیل گیتس به همراه پل آلن ، شرکت کوچکی به نام Microsoft با شعار “در هر خانه یک کامپیوتر” را تاسیس کردند . در سال 1979 با بالا رفتن فروش، مایکروسافت، دفتر بین المللی اش رادر ژاپن تاسیس کرد و دفتر مرکزی به واشنگتن انتقال یافت . سال 1980 مایکروسافت با ارائه‌ی سیستم عامل زنیکس وارد بازار سیستم عامل شد و بعد با ارائه ی MS-DOS بازار را به لرزه درآورد . در اواخر سال 1980 در بحبوحه‌ی رقابت بازار کامپیوترهای شخصی، شرکت IBM کامپیوترهای PC را عرضه کرد و ساخت سیستم عامل آن را مایکروسافت بر عهده گرفت . MS-DOS بر روی کامپیوترهای شخصی IBM جای گرفتند و IBM درصدی از فروش خود را به مایکروسافت اختصاص داد.در سال 1990 مایکروسافت مجموعه‌ی نرم‌افزاری Microsoft Office را همزمان بـا Windows 3.0 ارائه کرد . مجموعه Microsoft Office به خاطر رابط کاربری خوبی که داشت ، بردی بزرگ برای مایکروسافت بود . طی دهه 80 میلادی مایکروسافت با درآمد بالایی که از فروش سیستم‌های عامل به دست آورده بود 210 شرکت را خریداری کرد . در سال 2001 ، مایکروسافت که هدف تجاری و خانگی را نشانه رفته بود ، با سونی و نینتندو در بازی‌های کامپیوتری وارد رقابت شد و Xbox را به بازار عرضه کرد . درست همزمان با ارائه‌ی دستگاه Xbox به بازار ، مایکروسافت ویندوز xp را به بازار عرضه کرد و جنجالی دیگر به پا کرد .

5_ سامسونگ

 

برند محبوب سامسونگ عنوان پنجمین برند برتر دنیا را از آن خود کرده است . سامسونگ مجموعه تجاری بزرگی است که از چند شرکت و واحد تولیدی در زمینه های مختلف تشکیل شده است . این شرکت یکی از بزرگترین شرکت های کره جنوبی است که تقریبا یک پنجم کل صادرات کشور را با تمرکز بر صنایع الکترونیک ، صنایع سنگین ، ساخت و ساز و صنایع دفاعی بر عهده دارد . آقای لی بیونگ چول تنها با 30000 وون (حدود 27 دلار) ، سامسونگ را با عنوان یک شرکت بازرگانی مستقر در تایگو کره ، در اول مارس سال 1938 بنیان نهاد . این شرکت کوچک در ابتدا تنها 40 کارمند داشت و به عنوان یک فروشگاه مواد غذایی و صادر کننده ی کالاهایی که در داخل و اطراف شهر تولید می شد مانند سبزیجات و ماهی خشک شده کره ای و همچنین رشته فرنگی ، فعالیت می کرد . سامسونگ خیلی زود رشد کرد و در سال 1947 به شهر سئول گسترش یافت ، اما هنگامی که جنگ کره آغاز گردید این شهر را ترک کرد . پس از جنگ ، لی یک شرکت تصفیه شکر را در بوسان تاسیس کرد که چیل جدانگ نامگذاری شد . این شرکت زمینه ی فعالیت خود را در زمینه منسوجات گسترش داد و به بزرگترین کارخانه تولید پشم در کره تبدیل شد.تنوع در زمینه های فعالیت ، یک استراتژی برای رشد سامسونگ بود و این شرکت فعالیت خود را در زمینه های بیمه ، اوراق بهادار و خرده فروشی نیز گسترش داد . شرکت سامسونگ پس از جنگ و با تمرکز بر صنعتی شدن ، نقش ویژه ای در بازسازی کره داشت .

6_ آی سی بی سی

 

 

برند چینی آی سی بی سی رتبه ششم جهان را در میان با ارزش ترین برندهای دنیا داراست . برند آی سی بی سی یک برند بانکی چینی به ارزش ۸۰ میلیارد دلار ( در سال 2020 ) است . ارزش این برند نسبت به سال قبل ۱.۲ درصد افزایش داشته است . 

7_ فیسبوک

 

برند قدمت دار فیسبوک در میان برترین برندهای جهانی در ردیف هفتم قرار گرفت . فیس بوک ، یک شرکت خدمات رسانه ای آنلاین و شبکه اجتماعی آمریکایی مستقر در منلو پارک کالیفرنیا است . این بنیاد توسط مارک زاکربرگ به همراه تعدادی از دانشجویان و هم اتاقی هایمارک زاکربرگ در دانشگاه هاروارد یعنی ادواردو ساورین ، اندرو مک کلوم ، داستین موسکوویتز و کریس هیوز تأسیس شد . این شرکت به همراه آمازون ، اپل و گوگل ، یکی از چهار شرکت بزرگ فناوری محسوب می شود و سال تاسیس آن به 2004 برمی‌گردد . بنیانگذاران در ابتدا عضویت در این وب سایت را محدود به دانشجویان هاروارد و متعاقباً دانشجویان کلمبیا ، استنفورد ویل کردند . در نهایت عضویت به دانشگاه های باقیمانده آیوی لیگ (گروهی متشکل از هشت دانشگاه معروف) یعنیMIT ومؤسسات آموزش عالی در منطقه بوستون و سپس دانشگاههای مختلف دیگر و در نهایت دانشجویان دبیرستانی گسترش یافت . از سال 2006 ، به هر کسی که ادعا می کند حداقل 13 سال دارد اجازه‌ی ساخت حساب کاربری در فیسبوک داده می‌شود ؛ هر چند که این کار ممکن است بسته به قوانین محلی متفاوت باشد . فیس بوک ، یک شرکت خدمات رسانه ای آنلاین و شبکه اجتماعی آمریکایی مستقر در منلو پارک کالیفرنیا است . این بنیاد توسط مارک زاکربرگ به همراه تعدادی از دانشجویان و هم اتاقی هایمارک زاکربرگ در دانشگاه هاروارد یعنی ادواردو ساورین ، اندرو مک کلوم ، داستین موسکوویتز و کریس هیوز تأسیس شد . این شرکت به همراه آمازون ، اپل و گوگل ، یکی از چهار شرکت بزرگ فناوری محسوب می شود و سال تاسیس آن به 2004 برمی‌گردد . بنیانگذاران در ابتدا عضویت در این وب سایت را محدود به دانشجویان هاروارد و متعاقباً دانشجویان کلمبیا ، استنفورد ویل کردند . در نهایت عضویت به دانشگاه های باقیمانده آیوی لیگ (گروهی متشکل از هشت دانشگاه معروف) یعنیMIT ومؤسسات آموزش عالی در منطقه بوستون و سپس دانشگاههای مختلف دیگر و در نهایت دانشجویان دبیرستانی گسترش یافت . از سال 2006 ، به هر کسی که ادعا می کند حداقل 13 سال دارد اجازه‌ی ساخت حساب کاربری در فیسبوک داده می‌شود ؛ هر چند که این کار ممکن است بسته به قوانین محلی متفاوت باشد .

8_ وال مارت

 

برند امریکایی وال مارت هشتمین برند معتبر جهان است . وال مارت (Walmart) نام شرکتی است که هزاران شعبه در سراسر دنیا دارد . این شرکت به عنوان بزرگترین خرده‌فروشی جهان، به قدری در کارش موفق شده است که به پردرآمدترین شرکت جهان معروف است . این شرکت آمریکایی در سال ۱۹۶۲ میلادی توسط سم والتون Walton Sam تأسیس شد . بزرگ‌ ترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی و هایپرمارکت متعلق به شرکت وال مارت است که محصولات ارائه شده در این فروشگاه ها همواره از تخفیف‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار است . داستان شکل‌گیری برند از آنجا شروع می‌شود که در سال ۱۹۴۵ سم والتون که یکی از کارمندان و تاجران شرکت J. C. PPenney بود از برادران Butler یکی از شعبه‌های فروشگاه Ben Franklin را اجاره می‌کند .سم والتون با اجاره این فروشگاه قصد داشت که محصولات بیشتری با سود کم‌تر را بفروشد.در اولین گام با شکست‌هایی مواجه شد. به علت این‌که از یک طرف قیمت مواد اولیه هنگفت بود و از طرف دیگر اجاره‌بها خیلی زیاد بود.بااین‌حال او توانست با تأمین‌کنندگانی آشنا شود که قیمت محصولاتشان را با قیمت پایین‌تری ارائه می‌دادند . در نهایت توانست با پایین آوردن سود حاصل از فروش ، نرخ فروش را به میزان ۴۵ درصد بالا ببرد‌ . این روند در طی پنج سال نیز ادامه یافت. پس از پنج سال که قرارداد اجاره فروشگاه پایان یافت او نتوانست با مالکان برای تمدید آن به توافق برسد . در نتیجه مغازه Walton’s Five and Dime را راه‌اندازی کرد. در حال حاضر این مغازه به موزه وال مارت معروف است . بالاخره در سال ۱۹۶۲ والتون موفق شد اولین فروشگاه تخفیف‌دار خود را در راجرز ایالت آراکانزاس تأسیس نماید . در اقداماتی فوق العاده جسورانه ، در پنج سال اول کارش توانست شعبه‌هایش را به ۲۴ عدد برساند.در سال ۱۹۶۸ این شرکت فعالیت خود را در ایالت اوکلاهاما نیز گسترش داد. در سال ۱۹۶۹ شرکت وال مارت ثبت شد و در یک سال پس از آن نیز اولین مرکز و دفتر توزیع در راجرز راه‌اندازی شد . در هنگام راه‌اندازی اولین دفتر ، تعداد شعبه‌ها و کارمندانش به ترتیب ۳۸ و ۱۵۰۰ بود . این شرکت در دهه ۱۹۸۰ رشد سریعی داشت به‌گونه‌ای که در سال ۱۹۸۷ درحالی‌که ۲۵ امین سالگردش را جشن می‌گرفت دارای تقریباً ۱۶ میلیارد دلار درآمد و ۱۱۹۸ کارمند شده بود .

9_ پینگ آن

برند چینی پینگ آن در رده نهم جهان در لیست ده تایی برترین برنده های دنیا قرار گرفته است . مرکز تجارت جهانی پینگ آن Ping An Finance Centre، آسمان­ خراش ۱۲۳ طبقه­‌ای (۱۱۸ طبقه روی و پنج طبقه زیرزمین) با ارتفاع ۵۹۹ متر است که در منطقه فوتیان (Futian) و در نزدیکی پارک کوکو (Coco) شهر شنزن ، استان گوانگ دانگ (Guangdong) قرار گرفته است . منطقه فوتیان یکی از ۳ منطقه مهم شهر شنزن است و دو منطقه دیگر لوهو (Louhu) و نانشان (Nanshan) نام دارند که آسمان ­خراش ­های شهر را در خود جای‌داده‌اند . پینگ آن (Ping An) در زبان چینی به معنی خوب و امن است . در سال ۲۰۱۷ عملیات ساخت این ساختمان به پایان رسید و به بلندترین برج در شنزن و دومین ساختمان بلند در چین و چهارمین ساختمان بلند در جهان تبدیل شد . در نزدیکی این برج ، مرکز خرید پارک کوکو (Coco park) که از محبوب­ترین مراکز خرید شهر است و مرکز نمایشگاه و کنوانسیون به فاصله یک ایستگاه از آن قرار دارند .

10- هوآوی

دهمین برند معتبر جهان برند هوآوی ساخته ی کشور چین است . برند هواوی در سال های اخیر همواره پیشرفت ها و موفقیت های بسیاری به دست آورده است . در طول سال ۱۹۸۰ دولت چین یک استراتژی چندگانه برای توسعه زیر ساخت‌های مخابراتی کشور داشت . در اواخر سال ۱۹۸۰ چندین گروه تحقیقاتی چینی در تلاش برای بدست آوردن توسعه و فناوری از طریق سرمایه‌گذاری با شرکت‌های خارجی بودند . تا آنجا که سرانجام رن ژنگفی معاون و مدیر سابق ارتش آزادیبخش در سال ۱۹۸۷ یک شرکت مخابراتی در شنژن چین احداث کرد . او به جای تکیه بر سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های خارجی برای تضمین انتقال تکنولوژی ، با تحقیق و تکیه بر توسعه بومی تأسیس شرکت خود را کلید زد . در زمانی که ۱۰۰٪ تکنولوژی از راه دور چین از طریق واردات انجام می‌شد ، رن ژنگفی به این موضوع امیدوار بود که بتواند یک شرکت مخابراتی چینی که قابلیت رقابت با رقبای خارجی را داشته باشد بسازد . شرکت هواوی محصولات مصرفی متنوعی برای استفادهٔ مصرف‌کنندگان نهایی (عموم مردم) شامل انواع مختلفی از مودم usb ، مودم بی‌سیم ، ماژول‌ها، set-top box ، ترمینال‌های بی‌سیم ، گوشی‌های تلفن همراه و محصولات ویدئویی را به بازار عرضه کرده‌است . هواوی در سال ۲۰۱۰، ۱۲۰ میلیون دیوایس را به سراسر دنیا عرضه کرده‌است . از ۳۰ میلیون تلفن همراه که ۳٫۳ میلیون آن اسمارت فون بودند به بازارهای ژاپن، ایالات متحده و اروپا عرضه شدند . هواوی در سال 2017 با گذر از شرکت های مشهور مستر کارد و لند رور طبق رتبه بندی موسسه Interbrand درجایگاه هفتادم ارزشمند ترین برند های جهان قرار گرفت . هواوی در سال گذشته توانست با درآمد 603,621 میلیون یوان رشد 15 درصدی در این زمینه داشته باشد و نکته جالب تر سود خالص این برند است که با 28 درصد پیشرفت سود خالص خود را به 47,455 میلیون یوان رسانده است .

منتشر شده در 1402/03/20

chat_bubbleارسال نظر

نظر شما پس از تایید ، قابل رویت خواهد بود

تماس با پشتیبانی تماس با تلگرام